Przydatne narzędzia do analizy kampanii marketingowej
Trudno byłoby określić skuteczność działań marketingowych, gdyby nie można ich było w żaden sposób zmierzyć. Promując się w sieci, łatwo zwykle udaje się zrobić precyzyjne zestawienia, które obrazują, czy powzięte działania promocyjne sprostały oczekiwaniom. Obecnie trudno byłoby sobie wyobrazić kampanię reklamową bez korzystania z narzędzi, dzięki którym wyraźnie widać, w jakich obszarach podjęty wysiłek był najbardziej skuteczny. Jakie są więc najlepsze aplikacje i programy umożliwiające analityczne podejście do kampanii marketingowej?
Obserwacja i analiza zachowania użytkowników na stronie
Ruch na stronie internetowej nic nie mówi, dopóki nie sprawdzi się, co z niego wynika. Pomocnym narzędziem, które pozwala monitorować zachowanie internautów przeglądających daną witrynę, jest Google Analytics. Dzięki niemu można na bieżąco sprawdzać, co dana osoba robiła na stronie, ile czasu na niej spędziła i skąd weszła na serwis.
Analizując takie dane, można na przykład odpowiedzieć sobie m.in. na pytania, jak dużo osób z tych wchodzących dokonuje zakupu, jaki jest średni czas przebywania na witrynie, a jaki jest najkrótszy. Mając takie informacje, znacznie łatwiej stwierdzić, nad jakimi parametrami na stronie, czy poza nią trzeba popracować, by te statystyki były lepsze.
Google Analytics pozwala też sprawdzić, jakie efekty przynosi aktywna kampania reklamowa, na przykład Google Ads. Jest to więc jedno z tych narzędzi, z których korzysta się najczęściej. Pozwala zebrać wiele istotnych informacji w prosty sposób, bez konieczności sięgania po outsourcing.
Jak analizować media społecznościowe?
Prowadząc sprzedaż online, nie sposób sobie wyobrazić braku aktywności na, chociażby jednym portalu społecznościowym. By na bieżąco śledzić społeczność gromadzącą się na danym serwisie tego typu, warto przyswoić sobie narzędzie Facebook Business Manager. To wyjątkowo zaawansowana aplikacja – dzięki niej można na bieżąco sprawdzać, jak „radzą sobie” zamieszczone posty pod względem popularności, polubień, czy udostępnień. Narzędzie to przydaje się również do gromadzenia informacji na temat prowadzonych kampanii w social media – na Facebooku lub na Instagramie. Dzięki niemu można dokładnie zapoznać się z danymi, dzieląc je na wiek użytkowników portali społecznościowych, a także na ich zainteresowania.
Skuteczne zarządzanie promocją w formie mailingu
Mailing to bardzo istotny element działań promocyjnych, dlatego też warto monitorować, czy jest skuteczny. Pomaga w tym narzędzie Campaign Monitor. Dzięki niemu można sprawdzić, jak często wysyłane maile przekładają się na wzrost sprzedaży proponowanych usług lub produktów. Poza tym za jego pomocą dostępne są dane dotyczące wzrostu ruchu na stronie po wysyłce maila. To narzędzie pozwala też zebrać informacje na temat tego, gdzie znajdują się osoby, które zapisały się na listę mailingowej. Można więc łatwo zauważyć, jak skuteczny jest mailing, jaki ma zasięg, jeśli chodzi o lokalizację zainteresowanych.
Sprawna strona to podstawa
Projektując stronę firmową, warto wiedzieć, czy nie ma w niej żadnych błędów technicznych. Inne błędy sprawiają, że jest mniej przyjazna dla użytkowników i dla wyszukiwarki Google. By się o tym przekonać, warto skorzystać z narzędzia Google Search Console. Łatwo dzięki niemu udaje się zebrać dane związane zindeksowaniem strony, z jej zawartością, a także z atakami hakerskimi, czy podatnością na próby wykradzenia danych.
Oprócz tego program pozwala na bliższe poznanie użytkowników odwiedzających serwis. Można również dowiedzieć się, co się „klika” na witrynie. Zatem narzędzie to gwarantuje dostęp do szerokiego zakresu danych, na podstawie których wiadomo, jakie elementy na stronie warto zmodyfikować, by strona zapewniała lepszą konwersję.
Skuteczne pozycjonowanie witryny w sieci
Do działań z zakresu SEO zatrudnia się zwykle fachowca z zewnątrz, najczęściej agencję SEO. Nie trzeba jednak wierzyć przedstawianym wynikom na słowo, gdy jest dostępne takie narzędzie jak SEMRush, czy Moz Pro. Pierwsze dotyczy głównie śledzenia skuteczności płatnych działań promocyjnych, a drugie audytu strony pod kątem SEO. Mając takie dane, znacznie łatwiej stwierdzić, czy inwestycja w działania promocyjne daje dobre efekty. Czy też może lepiej zdać się na innego fachowca.