Marketing na forach internetowych
Fora internetowe w ostatnim czasie spycha się na boczny tor. Znacząco straciły na wartości wraz z niepochlebną sławą marketingu szeptanego. Nieumiejętnie prowadzone szeptanki, mogą wywołać prawdziwą burzę w kręgach specjalistycznych. Zdemaskowany troll to nie tylko stracony budżet, ale i słaby wizerunek marki. Czytelnicy doskonale wiedzą, kiedy użytkownik reprezentuje konkretną firmę. Tym samym to ona wyraziła zgodę na prowadzenie działań marketingowych w tej formie.
Marketing szeptany aż taki zły?
Marketing szeptany to forma reklamy marki słowem. Odpowiednio zbudowany komunikat powinien dotrzeć do odbiorcy w taki sposób, by wyglądał na naturalny. WoMM rządzi spontaniczność. Tutaj nie powinny mieć miejsca sztucznie nadmuchane claimami treści. Każda tego rodzaju próba kończy się fiaskiem i zdemaskowaniem, a w wielu wypadkach nawet usunięciem z forum. Mimo wszystko działania na forach internetowych mogą okazać się wartościowe dla brandu. Jakość postów, forma przekazu, profil użytkownika – to wszystko może zadecydować o powodzeniu promocji za pomocą tego narzędzia. Warto rozważyć powrót do klasycznych szeptanek również z punktu widzenia konkurencyjności. W dobie fascynacji social mediami, większość marek zapomina o sile tego medium.
Ustal cel
Najważniejszą kwestią w działaniach na forach internetowych stanowi cel. Nim podejmie się próbę budowania relacji z użytkownikami sieci, należy zadecydować jaki będzie kierunek aktywności. Czy ważne jest zwiększenie ruchu na stronie czy może poprawa wizerunku marki. Strategia to podstawa szczególnie w działaniach długoterminowych jak te prowadzone online. Dookreślone zadania definiują listę forów internetowych. Cel i rzeczowy opis profilu klienta, wyraźnie zarysowują przestrzeń dla szeptanek. Sklep internetowy z obuwiem sportowym będzie szukał pola działania na forach poświęconych tematyce sportowej, bieganiu, koszykówce czy piłce nożnej. Natomiast właściciel internetowej drogerii, znajdzie swoich klientów w grupach poświęconych urodzie, modzie, a także szeroko pojętej kategorii lifestyle. Istotą tworzenia takiej listy jest dopasowanie tematyki. Nie powinna mieć miejsca sytuacja, gdzie perfumeria promuje swoje produkty na forum o tematyce motoryzacyjnej. Dodawanie na siłę nowych wątków, totalnie odbiegających od pozostałych, prędzej czy później zostanie wychwycone przez użytkowników.
Zadbaj o profil
Stali forumowicze bardzo łatwo zdemaskują każdą ‘nieproszoną personę’. Dlatego rejestrując nowy profil, dobrze jest o niego zadbać. Uzupełnić informacje, o które prosi administrator, a dla szczególnie zainteresowanych, dodać kilka słów od siebie. Warto również rozważyć grę w otwarte karty. Być może dobrym rozwiązaniem okaże się ujawnienie osobowości marki. Użytkownicy forów cenią sobie szczerość. Im bardziej realny profil, tym większa szansa na to, że zostanie pozytywnie przyjęty. Kto powiedział, że rola eksperta nie przyniesie dobrych efektów? Wręcz przeciwnie. Czytelnicy z pewnością docenią jego obecność w swojej społeczności. Zwłaszcza jeśli będzie służyła im pomocą. Ekspert może udzielać rad, podawać cenne wskazówki, a tym samym promować swój asortyment. Oczywiście nienachalnie! Komunikacja powinna być zgrabnie przemyślana, tak by nie zniechęcić odbiorców.
Szczerość i wiarygodność
Treść publikowanych postów powinna być każdorazowo skrupulatnie zweryfikowana. Absolutnie nie może mieć miejsca kopiowanie tych samych treści na kilku forach. Takie działanie może jedynie zaszkodzić reputacji eksperta. Idealnym punktem odniesienia niech będzie w tej sytuacji rozmowa z klientem. Na tym właśnie polega przewaga profesjonalnego WoMM. Chodzi o naturalność. Najważniejszym aspektem szeptanek jest budowanie relacji oraz interakcja. O efektywności tych działań można mówić dopiero wtedy, gdy klaruje się dialog. Rola specjalisty w swojej branży w dużym stopniu odgórnie zarysowuje formę komunikacji. Posty powinny być wartościowe i merytoryczne, a przy tym wiarygodne i szczere. Użytkownicy odwiedzają fora w poszukiwaniu wiedzy i rozrywki, a nie reklamy. Dlatego na początek dobrze jest zadbać o relację, odpowiedzieć na kilka pytań ogólnych. Dopiero w dalszym etapie delikatnie zaproponować swoją ofertę.
Prawdą jest że marketing szeptany w opinii marketerów w ostatnich latach znacząco stracił na wartości. Niestety to w dużej mierze wina ich samych. Zlecanie szeptanek agencji, która nie ma pojęcia o WoMM, za każdym razem musi zawarzyć na jakości. Problem leży więc nie w słabej efektywności tego narzędzia, lecz sposobie realizacji. A nad tym jak się okazuje warto popracować.