Jakie są najskuteczniejsze kanały marketingu szeptanego?
Opinie znajomych, rodziny lub osób w sytuacji takiej samej, jak my – to najmocniej przyciąga nas do określonych towarów i usług. W cyfrowym świecie najskuteczniejsze są te zamieszczane w sieci. Które kanały marketingu szeptanego będą najskuteczniejsze?
Tylko 42 proc. klientów wierzy reklamie bannerowej, ale aż 83 proc. polega na opinii innych – nawet obcych ludzi z sieci (Nielsen, 21019). Wykorzystując ten fakt, można zbudować reputację marki poprzez marketing szeptany. W które platformy warto zainwestować?
Czy marketing szeptany na forach i w grupach ma jeszcze sens?
Dawniej każdy miał ukochane forum, na którym wymieniał się opiniami. Facebook sprawił, że tego typu ruch przeniósł się do grup. Z kolei fora zostały zawłaszczone w dużej mierze przez marketerów. Dziś nie ma już chyba sensu zamieszczać kolejnych hurraoptymistycznych opinii na przypadkowych forach internetowych. Zamiast tego warto postawić na rekomendacje na Facebooku. Aby aktywność w facebookowych grupach wyglądała na szczerą i spotkała się z przychylną reakcją, trzeba poświęcić na nią sporo czasu. Jeśli użytkownicy poznają współczłonka grupy poprzez dobre rady i przydatne wskazówki, zaufają mu później w kwestii wyboru dostawcy usługi czy modelu produktu.
Obrazki i video ponad wszystko
Ruch z blogów w dużej mierze przeniósł się na Instagram i Youtube. Na tych platformach marketing opinii wypada dość naturalnie, a formę kampanii ogranicza tylko fantazja influencera. Poniżej kilka propozycji:
- marketing afiliacyjny
- lokowanie produktu
- testy produktu
- porównanie produktów
- płatna wzmianka o produkcie
- polecenie produktu w komentarzach
- Insta Story o produkcie
Takie formy marketingu szeptanego mogą odbywać się pod kontrolą klienta (np. post zostanie umieszczony tylko wtedy, gdy zostanie zaakceptowany) lub bez niej. Według brytyjskiej ASA post jest reklamą tylko wtedy, gdy zostaną spełnione dwa warunki: zapłata za post (również w formie barteru) i kontrola klienta nad treścią posta.
Naturalny marketing rekomendacji na Twitterze
Również Twitter jest niezwykle potężnym narzędziem marketingowym. Gdy komunikaty mają najwyżej po kilka zdań i pada w nich nazwa marki, to nie da się ich przeoczyć. Z drugiej strony nieszczery marketing szeptany na Twitterze wyłapuje się natychmiast i szybko rujnuje reputację tego, kto go stosuje.
Przykłady marek takich jak Tesla czy Apple pokazują, że rekomendacje na tym portalu mogą mieć charakter viralowy. Agencje marketingowe nie muszą inwestować w reklamę produktów – użytkownicy są nimi tak zachwyceni, że z własnej inicjatywy tweetują i przekazują dalej informacje. Warto dążyć do tego ideału, jeśli chodzi o marketing opinii marki w mediach społecznościowych.
Monitoring efektów kampanii
Wybierając platformę marketingu szeptanego, warto wziąć pod uwagę, czy jest tam możliwe monitorowanie zasięgu i efektywności. Na Instagramie, Twitterze, a ostatnio również na Facebooku jest to bardzo proste choćby dzięki hasztagom. Śledzenie efektywności kampanii na forach jest już nieco mniej intuicyjne.