Jak optymalizować kampanię marketingu szeptanego?
Marketing szeptany, jak każde inne narzędzie marketingowe wykorzystywane do promocji firmy musi być używane umiejętnie, ponieważ w trakcie trwania kampanii można popełnić dużo błędów, które zamiast pomóc marce, to jej zaszkodzą. Warto pamiętać, że profesjonalny marketing szeptany przynosi korzyści nawet pod względem pozycjonowania, dlatego warto go odpowiednio zoptymalizować. Jak przeprowadzić kampanię, tak aby przyniosła nam, jak najwięcej korzyści?
Przebieg marketingu szeptanego
Buzz marketing to działanie reklamowe, którego celem jest dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem wyglądającego na „naturalny” przekazu. Profesjonalna kampania powinna przebiegać w następujący sposób:
Określenie celów oraz grupy odbiorców
Określenie konkretnego celu np. wizerunkowego, sprzedażowego, edukacyjnego czy informacyjnego jest szczególnie istotne. Nie można prowadzić kampanii marketingowej bez jasno określonego celu, ponieważ istnieje ryzyko, że ulegnie ona „rozmyciu”. Dodatkowo powinien zostać także zanalizowany i scharakteryzowany rynek oraz adresaci, do których kierowana będzie kampania.
Wyselekcjonowanie kanałów oraz miejsc
Przeprowadzenie działań wywiadowczych jest szczególnie istotne. Określmy gdzie osoby, do których chcemy dotrzeć, się skupiają, gdzie spędzają czas i gdzie możemy do nich najszybciej trafić. Być może są to portale takie jak Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Google+, fora czy blogi internetowe.
Określenie budżetu kampanii
Jak w przypadku każdej kampanii marketingowej, należy oszacować kwotę z naszego budżetu. Kwotę taką, jaką jesteśmy w stanie na nią przeznaczyć i dostosować wszystkie działania pod określony budżet.
Oszacowanie liczby wpisów
Każda kampania powinna mieć szczegółowo określoną liczbę publikowanych postów. Powinny one wyglądać naturalnie i nie „zalać” internetu w szybkim czasie. W przeciwnym wypadku może przyczynić się to do oskarżenia firmy o działania spamerskie i negatywnie odbić się na jej wizerunku.
Przygotowanie wpisów i dodawanie ich do istniejących konwersacji
Kolejny bardzo istotny punkt. Treści powinny być przemyślane, interesujące i przede wszystkim unikatowe. Absolutnie niedozwolone jest powielanie tekstów! Wpisy należy publikować w już istniejących i jak najbardziej aktualnych dyskusjach, aby nie wzbudzać niepotrzebnych podejrzeń.
Inicjowanie nowych dyskusji
Oczywiście można zdecydować się na tworzenie całkowicie nowych wątków, aby dodatkowo zachęcić internautów do rozmowy na temat naszego produktu czy usługi. Powinny one pojawiać się na popularnych serwisach, w których gromadzi się nasza grupa docelowa określona na początku kampanii.
Regularne analizowanie efektów
Należy systematycznie analizować wszystkie podjęte działania oraz efekty i wprowadzać ewentualne zmiany. Dzięki temu przyczynimy się do jeszcze większego zoptymalizowania kampanii.
Daj sobie czas!
Częstym błędem osób prowadzących kampanie marketingu szeptanego (ale nie tylko!) jest to, że działają one w pośpiechu. Dlatego chcą niemal natychmiast zobaczyć efekty wdrożonych działań. W tym przypadku należy dać na wstrzymanie – każdy ruch powinien być dokładnie przemyślany, gdyż pochopnie podejmowane decyzje mogą skończyć się fiaskiem i przynieść więcej strat niż pożytku. Należy pogodzić się z faktem, że marketing rekomendacji to działania długofalowe i w ostatecznym rozrachunku naprawdę wiele na nich zyskamy, jednak nie warto się śpieszyć. Cierpliwość i systematyczna praca to klucz do sukcesu w tej dziedzinie.