Dlaczego WoMM jest negatywnie postrzegany?
Kampanie marketingu szeptanego ekspresowo zdobyły nie tylko polski, ale i światowy rynek reklamowy. Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie ich do swojego biznesu. Trudno się dziwić, ponieważ niosą za sobą ogrom zalet i korzyści.
Jednak zdarza się, że takie działania postrzegane są jako nieetyczne i ryzykowne. Z czego wynika takie podejście do tematu oraz jak prowadzić kampanię, aby nie zamieniła się w marketing szemrany? Zapraszamy do przeczytania artykułu.
Pozostałości po starych czasach
Pewnie wiele osób pamięta jeszcze, jak wyglądały działania SEO prowadzone kilkanaście lat temu. Spamowanie linkami było wtedy na porządku dziennym. Pozostawienie linków na kilku przypadkowych stronach powodowało wyniesienie strony www wysoko w górę w wyszukiwarce Google.
Jednak są to już zamierzchłe czasy. Aktualnie nie możemy liczyć na taki efekt. Jednak dalej wiele osób decyduje się na takie działania, bo nie zdaje sobie sprawy z tego, że są nieskuteczne, ale także dlatego, że są po prostu proste i szybkie. Obecnie SEO skupia się na pozyskiwaniu tylko i wyłącznie wartościowych linków. Najlepiej, gdy działania marketingu szeptanego wspierają i dopełniają działania SEO, a nie je dominują.
Co możemy zyskać dzięki profesjonalnej szeptance?
Jest jednak jedna rzecz, która pozostaje niezmienna od lat – dobrze przeprowadzona kampania, potrafi przynieść marce ogromne zyski. Zła sława marketingu szeptanego spowodowana jest wypaczeniem idei i wtargnięciem na rynek osób, które nie znają się na tej dziedzinie i wykorzystują naiwność klientów. Co więc możemy zyskać, wykorzystując w swojej firmie profesjonalne działania WooM?
- Poprawę reputacji marki – marketing rekomendacji poprowadzony zgodnie ze standardami etycznymi potrafi naprawę doskonale wpłynąć na PR marki.
- Wzbudzenie pozytywnych emocji – pamiętajmy, że nie tylko opinie w 100% schlebiające wyzwalają autentyczne emocje. Taki efekt przynoszą również komentarze pokazujące niektóre wady produktu.
- Szybką reakcję na kryzysy – stałe przebywanie w sieci pozwala na ekspresowe wyłapywanie skarg i negatywów i pozwala na szybką reakcję.
- Zaangażowanie klienta i nawiązanie z nim głębokich relacji. Klient w ten sposób czuje się bardziej związany z marką i zwiększa swoją lojalność wobec niej.
Niewątpliwie dodatkową zaletą jest fakt, że działania te są relatywnie niedrogie, a ich skuteczność jest wysoka. W dodatku ich efekt jest długotrwały, ponieważ utrzymuje się przez cały czas, gdy wpisy są widoczne dla innych użytkowników.
Co charakteryzuje dobry marketing rekomendacji aktualnie?
Skoro wiemy już, jak wyglądał WoMM przed dekadą, warto zastanowić się, jak poprawne działania przebiegają w obecnych czasach. Przede wszystkim kampania powinna zostać dobrze przemyślana. Na samym początku należy ustalić jej cel oraz liczbę wpisów, jaka powinna pojawiać się w kolejnych miesiącach, aby efekt nie był sztuczny.
Tak samo ważne jest zbadanie, w których miejscach w sieci znajduje się nasza grupa docelowa i gdzie warto publikować wpisy, żeby do niej dotrzeć. Gdy to zrobimy, powinniśmy również dopilnować, aby treść komentarzy i język użyty do stworzenia wypowiedzi był odpowiednio dostosowany do grupy odbiorców. W inny sposób komunikujemy się z młodzieżą, a w inny z osobami z grupy 50+.
Tego typu dopasowanie tekstu pozwoli na uwiarygodnienie treści i zacieśnienie mocniejszych więzi z odbiorcami. Ostatnią, jednak nie mniej ważną kwestią, jest fakt, że rozmowy powinny być prowadzone w aktualnych wątkach. Nienaturalnie wygląda odpowiadanie na wpisy sprzed 5 lat i należy się tego kategorycznie wystrzegać.
Ludzie negatywnie postrzegają marketing szeptany, ponieważ bardzo często nie rozumieją jak wykorzystać to narzędzie. Dla wielu to bezsensowne wrzucanie wpisów bez większego sensu. Myślę, że warto walczyć z tym błędnym i krzywdzącym poglądem, bo to bardzo skuteczne i etyczne narzędzie (jeśli dobrze je prowadzimy).