Co to jest strategia marketingowa i dlaczego jej potrzebujesz?
Jaki jest nasz sens istnienia? Takie pytanie egzystencjalne zadaje sobie w pewnym momencie życia wiele osób. Tego rodzaju zagadnienie można w bardzo łatwy sposób dopasować do poszczególnych firm. Jaki mamy cel? Jakie są nasze założenia rynkowe?
Strategia marketingowa – pojęcia
Odpowiadając sobie na takie lub podobne pytania stworzymy podwaliny do tego, aby stworzyć własną strategię marketingową. Czym ona jest? To plan działań, dokument, który pomaga osiągnąć założony sobie cel. W tymże planie określone są również narzędzia komunikacji marketingowej, które pomogą nawiązać kontakt z potencjalną grupą odbiorców. Tak starannie opracowany koncept pomaga również wyłapać mocne i słabe strony firmy.
Strategia marketingowa – cel
Celem strategii marketingowej jest lepsze określenie grupy docelowej odbiorców do których ma trafić nasz produkt. Pomoże to na dokładnie opracowanie komunikacji oraz miejsc, gdzie będziemy oferować swoje poszczególne produkty. Takie działania pozwalają na opracowanie jeszcze lepszej, wyrazistej kampanii reklamowej. Nie można jednak zapominać o tym, że strategia marketingowa musi analizować działania naszej konkurencji.
Dlaczego strategia marketingowa jest potrzebna?
Jeżeli ktoś zastanawia się nad tym, czy takie działania (również na rynku lokalnym) są nam potrzebne, to odpowiedź jest prosta. Tak, strategia marketingowa potrzebna jest każdej firmie. Dzięki temu uda nam się osiągnąć założony sobie cel, który wśród wielu osób sprowadza się do jednego, prostego słowa – zysku.
Zalety opracowania starannego konceptu marketingowego są następujące:
- ustalenie ewentualnych zagrożeń, których można uniknąć w przyszłym działaniu,
- opracowanie możliwości, które pozwolą nam na jeszcze lepsze rozwinięcie swoich skrzydeł na rynku,
- lepszy dobór narzędzi pomagających osiągnąć ustalony cel,
- podniesienie poziomu sprzedaży – lepszy zysk,
- lepszy dobór kanałów promocji, brak nietrafionych inwestycji w nieskuteczne kanały promocji,
- lepszy poziom komunikacji z klientami.
Skuteczna strategia marketingowa
Opracowanie planu skutecznej strategii marketingowej nie jest łatwe. To nie byle jaki projekt spisany na kartce na kolanie. Każdy krok należy bardzo dokładnie przemyśleć, co pozwoli nam w przyszłości na precyzyjniejsze działanie. Skuteczne działają odpowiadają na kilka podstawowych pytań:
- jaki jest cel działania marki?
- jak będzie wyglądała komunikacja z klientami?
- jaka jest grupa docelowa naszych produktów lub usług?
- jakie są metody użyte do osiągnięcia celu?
- jak będziemy mierzyć efekty swoich działań?
Odpowiadając sobie na te pytania będziemy wiedzieć jakie działania prowadzić w ramach skutecznej strategii marketingowej. Nie zapominajmy również o tym, że konieczna jest analiza rynku – konkurencji. Badajmy swoją sytuację na rynku, ale również pozycję innych firm oferujących takie same produkty lub usługi. Wiedząc jakie są słabe i mocne strony naszej konkurencji będziemy mogli lepiej opracować swoje działanie zmierzające do osiągnięcia jak największego zysku. Rynek zmienia się każdego dnia. Nasza firma musi być na tyle elastyczna, żeby zawsze w szybki sposób dopasować się do zmian.